Årliga pysselkvällen :)

Det har varit en tuff vecka på jobbet, mycket känslor. Så en väl behövd 4 dagars ledighet har jag haft. Är ledig imorgon med. Där av mindre bloggande. Det har inte riktigt varit fokus på det, då tankarna farit i väg på annat håll.

Igår var det stora pyssel kvällen, som jag sätt fram emot. Den hålls varje år i Kvarsebo i Logen, där de även har bio. Det är en tradition som min kusins mamma och pappa börja med, som nu många år senare har spridit sig och blivit större. Förr om åren hade vi Adventsmiddag hos min mormor och morfar, sen har slagits ihop lite med pysslet.
De som kommer är släkt, och vänner, det blir större för varje år då någon ny alltid kommer. Det är riktigt härlig stämning, i år var vi något färre än vad vi brukara vara säkert ett manfall på 10 personer. Men det var trevligt för det.



Vad gör man då på pyssel kvällen?? Man stöper ljus, det är grundstenen. Sen binder man kransar, de är de två främsta sakerna. Sen kan man även göra bivax ljus, ibland finns det annat pyssel. Förra årret kunde man tova ull och göra små tomtar av det. Jag har tänkt köpa geléljus massa så man kan göra sådana ljus med. Pysslet blir lite olika beroende på vad folk bidrar med. Men kransbinderi och ljus stöpning är det som alltid är!!

Sen bjuds det ju självklart på lite traditionella julsmaker. Julbordet var rätt ner bantat i år, men det innehöll köttbullar, sill, julskinka ( tyvärr var senapen bortglömd), prinskorvar. Vörtbröd, stark ost. Självklart även hemma gjord vinglögg, "barn" glögg, pepparkakor. Nytt för i år var ädelost röra och hjortron sylt. Vilken succé de var i munnen, jag smaska i mig en mängd sådan pepparkakor. Tänker dessutom ta med mig det till pappa när vi firar jul. Sen fanns det ju själv klart ost och kex, frukt (ananas, vindruvor, clementiner, äpple och banan) och GODIS!

Så det är ingen idé att gå på diet om man ska ditt, för små ätningen är ett faktum. Det går inte att inte göra det, om någon kan det så säger jag bara starkt jobbat! Lär mig! I år började kvällen mycket tidigare än vanligt, redan vid 13 för att "vi" skulle bli klara innan midnatt, annars brukar det börja mycket senare och de sista som håller i det brukar få var kvar till 3 tiden. Men det var skönt att det börja tidigt, för vi åkte hem vid halv åtta tiden och det kändes väldigt lagom. Man hade lite kväll kvar när man kom hem.

Jag fick med mig två kransar hem och 1,5kg egen stöpta ljus. Mamma var snäll och betala, det grejerna till binderiet köper Anki (moster) in från en som har en blomster affär, så köper de ljusmassa. Så i år kostade ljusen 35kr/kg.

Min ena krans

Den lilla kransen, blanda gran, silvergran och cypress så den vart lite yvigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0