Turriding på Borka basjkir som älskar grannar!!


Tyvärr var det inte kamera vänligt att rida,
så inga bilder togs, får lycka till med det någon annan gång.

Idag har varit en toppen dag, mer såna! Varför har den varit toppen, för att jag har utmanat mig själv med att ridda på en basjkirhäst som har sitt ursprung från Ryssland. Det varmin kusin som förra veckan sms:a

Tjing! Ville bara höra ifall du skulle vara intresserad av att följa med på en turridning nästa tis eller torsdag? Det kostar 400kr och man rider i ca 1,5 timme och sen efter av sadling får man fika. Vad sägs, låter det kul? Det är Linda och jag som ska iväg =0) Kramar

Mitt svar blev Låter som en bra utmaning! Jag var ju dessutom ledig idag så då kändes det som att det verkligen var menat. Så jag har indirekt längtat lite till den här dagen för att få göra något och för att utmana mig. Jag är ingen häst tjej, jag har fått lära mig att rida via jobbet. Men då sitter jag bara på hästen håller i i personen framför och så leder en person hästen och två personal går på sidan i alla fall något otäckt skulle råka hända. Vill säga att jag bar sitter där och försöker hålla balansen, inte så märkvärdigt men nog så läskigt om man tycker hästar är stora och läskiga. Därför var hela dagen rätt stor för min del.



Dagens outfit!

Hade ställt klockan på 08:20, bussen skulle gå kl 09:45 mot Kolmården. 08:55 vaknar jag av att katten vill ha lite kärlek. Vill säga att han "bufflar" på mitt huvud och "tassar" mot öronpropparna. Så han fick lite kärlek och uppmärksamhet så alarmet stängdes av. Sen förbered jag mig med frukost rätt outfit ( jag var minst hästklädd, jag är ju ingen hästis)

Vid kvart över nio så gick jag ner till Resecentrum det tog ju ingen tid alls så jag fick ju vänta ett tag. Men jag hade packat ner Jenny S. Så jag passa på att läsa lite. Sen börja det droppa in lite folk då byttes boken ut till mobilen med musik i stället. Väl vid Kolmårdns station vänta Linda i den lilla gröna bilen, vi körde mot Kvarsebo för att plocka upp kusin Katarina.

Efter att undvikt att köra på henne vid väg kanten så åkte vi vidare mot Nyköping. Vår destination var Berga-Tuna Gård där vi skulle på en NaturridningBasjkirhästar.



Inte vi på bilden, det fanns inget bra tillfälle att ta kort tyvärr!

-Om turen
Upplev naturridning med erfarna ledare på trevliga och snälla basjkirhästar! Vi anpassar längden på turen efter dina önskemål och det spelar ingen roll om du är nybörjare eller erfaren ryttare. När du kommer får du först hämta en häst i hagen och ni bekantar er med varandra genom att du ryktar och sadlar den. Utanför eller inne i stallet beroende på väder. Turledaren instruerar alla och hjälper den som är ovan. När alla är klara bär det i väg ut i naturen. Efter ridningen sadlar du av hästen, ryktar den och lämnar den i hagen. Sedan bjuder vi på kaffe eller te med hembakt bröd. En kort tur tar totalt ca 3 timmar, varav 1,5 timme ridning. Vill du rida längre kan vi erbjuda en tur som tar ca 5 timmar varav 3 timmar ridning och inkluderar en lättare måltid.

Så när vi kom gick vi och hämta hästarna jag tror min hette Borka, sen fanns även 4 st hästar till med på turen. Jag fick den hästen som var störst och bredast och jag är kortast!  Vi tog hästarna till stallet och fixa i ordning dem. Det var lite roligt att borsta på dem, men inget jag skulle kunna göra i evigheter ;)

Jag och Linda fick lite extra hjälp eftersom vi är verkligen nybörjare på detta. Sen uppe på parkeringen så skulle man försöka komma upp på hästen, inte det lättaste när man kort och vig som ett kylskåp kan jag berätta. Men efter lite kraftansträngning kom även paddan upp på hästen. Inte så graciöst dock! Haha.


Sen bar det av in i skogen, på en 1,5h lång ridtur men det kändes som längre. Jag var inte så nervös när jag väl kom upp på hästen, för det kändes rätt stadigt i sadeln. Försökteatt slappna av så mycket som möjligt. Man ska ju skjuta fram bäckenet, men det var lite svårt att få till en bra "sittställning". Det gick som tur var bra ändå. Min häst gick i mitten på ledet, men ibland gjorde han lite egna vägar i skogen. Då vart det lite läskigt, men efter ett tag vande man sig. Han kunde gå lite rätt ut i skogen för att han såg lite härliga små granar, de gillade han.

En granlover var min häst, vill säga att han typ träffa varje grannjäkel och skulle gå in eller över dem. För vart att de kliade på honom. Men för mig var det ju inte lika kul med en grannkvist i ansiktet och på armarna hela tiden typ. Så höge ramren fick lite fina riv märken från granarna ;) Man ska "stå upp" i uppförsbackarna så det blir lättare för hästen, det var lite knepigt. Där behövs det lite mer övning och bättre skor för min del. Jag hade ju gymnastikskor, man ska helst ha kängor eller skor med klack men jag har kastat de kängor jag har haft. Tror dock jag ska köpa in ett par ridskor och ridbyxor för jobbets räkning men då kan man ju använda de för sådan här tillfällen med. Är rätt säker på att vi kommer göra om det där, eller hur tjejer?!



-Var rider vi?
Vi rider på egna marker i ett öppet kulturlandskap blandat med vacker skogsmark. Turen går på skogs- och åkerstigar och till en liten del på grusvägar nästan fria från trafik. Endast vi får rida i det nybildade naturreservatet Berga Kulle med våra oskodda hästar.


Det var en härlig upplevelse att rida bland massor med blåbärsbuskar, Kusin såg även Herr Kantarell med kompisar. Det är fridfullt i skogen, det var uppförsbackar och ned förs backar. Min rumpa började kännas skapligt mör i slutet på ritten den var ju ändå rätt lång för att var nybörjare! Nästa gång ska jag våga sträcka ut benen lite, för nu vågade man liten så mycket man satt mest fint på hästen :)

När turen var klar och vi var tillbaka vid stallet skulle smidiga Greta försöka komma av hästen. Som tur var så var den en som höll i hästen. Väl på marken så uppenbarade sig muskelkram i vaderna speciellt i höger vad. *?/&%¤#"! utlades då, det är allt annat än skönt.  Var bara att försöka sträcka ut benen och stapla framåt. Som satt det gjorde jävligt ont, men vad gör man. Jag ursäktade mig själv och förklara att jag får så här ibland. Då vart ledaren lite orolig att jag hade haft så på hästen med, men det hade jag inte haft då hade jag sagt till!



Efter att vi sadlat av hästarna och gått tillbaka med dem i hagen så vart det fika. Det uppskattades för magen hade börjat kurra lite. Vi kom ditt vid 11 tiden, vid kanske 11:30- 12:00 satt vi på hästarna, och vid 14 så fika vi. En hel dag, men jag rekommenderar det till den så vill testa.

Vi stanna även vid "Kalle i backen" en liten mysig loppis, såg lite saker som jag har fått av mamma där som han tog rätt bra pris på, men ev kanske man köper för att få likande som man har fast med annat mönster. Var en speciellt te kanna och vas. Såg en jätte söt ask med men den kosta 195kr det tyckte jag var lite mycket eftersom den inte hade någon stämpel.

En kanon dag helt enkelt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0