Kryddburkens Chokladmarängtårta

Jag har hittat en ny blogg som jag fullkomligt älskar, en matblogg med riktigt härliga bilder eftersom honsom har bloggen även är frilansfotograf. Jag har fått lov att låna hennes recept och bilder, man åste ju fråga först så man inte blir utskälld efter noter! ;) Den här härliga chockladmaräng tråtan tänkte jag försöka göa imorgon.




Bild lånad av Kryddburken

Receptet kommer också från Linda alias Krydburken

Det här behöver du till botten :
100 gram smör (rumsvarmt)
1 ½ dl strösocker
5 äggulor
½ dl mjölk
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
2 tsk bakpulver

Det här behöver du till marängen  :
5 äggvitor
2 ½ dl strösocker
150 gram smält choklad

GÖR SÅHÄR :
Vispa smör + strösocker poröst, tillsätt en äggula i taget. Tillsätt mjölken under omrörning. Rör sen ner vetemjöl + kakao + bakpulver, blandat! Bred ut smeten i en rund form, ca 40 cm i diam som du klätt med bakplåtspapper.

Vispa äggvitorna tillsammans med hälften av sockret, vispa till hårt skum och tillsätt resten av sockret, vispa en stund till. Ringla i den smälta chokladen. Obs; Chokladen bör inte vara skållhet utan något avsvalnad. Rör ihop lite slarvigt med marängen. Bred ut uppepå botten-smeten i formen. Grädda ca 40min 150 grader i nedre delen av ugnen. Låt svalna.

Ringla över lite kolasås och strössla rejält med rice crisp, bred över ett lager med grädde som du vispat smaksatt med lite kakao. Lägg på marängtårtan överst.

Rulletårte-botten :
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
½ dl mjölk

GÖR SÅHÄR :
Vispa ägg och socker poröst. Vänd ner mjölet blandat med kakao och bakpulver. Tillsätt mjölken. Häll smeten i samma form som till marängtårtan, även här klädd med bakplåtspapper. Grädda i 225 grader ca 8-10 min.

Fyllning :
½ dl kolasås
3-4 dl rice crisp
2 dl vispad grädde smaksatt med kakao



Fyndig idé med att hyvla dubbelnougat

Hoppas min blir lika fin och lika god som denna ser ut att vara, jag hade tänkt göra en hallon sås med till, tror det kan bryta av fint. Får ta kort och jämföra sen ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0