Kryddburkens Bröd med soltorkade tomater,vitlök, kapris & fetaost

På lördag ska vi grilla, och då brukar jag tycka att det är gott att synda med bake-off baguetter. Men jag funderar starkt på att göra något mer avancerat... Kryddburkens Bröd med soltorkade tomater,vitlök, kapris & fetaost Det ser inte så svårt ut, men det ser fram för allt väldigt gott ut. Tänkte vissa Er.

Allt är direkt kopierat från Kryddburkens blogg,
min insperations källa när det gäller enkel och anvancerad mat och bak.


Det här behöver du  : 
½ pkt jäst
6 dl vatten (37 grader)
5 dl durmvetemjöl
5 dl vetemjöl
½ dl olivolja
1 tsk flingsalt
1 krm nymalen grov svartpeppar

Fyllning :
100 gram soltorkade tomater i olja (finhackade)
1 msk kapris (finhackad)
1 riven vitlöksklyfta
1 förp. fetaost

GÖR SÅHÄR :
Ljumma vattnet till fingervarmt (37 grader). Smula ner jästen i en degbunke. Slå på vattnet och rör ut jästen. Tillsätt nästan allt mjöl, olja + kryddor och arbeta ihop degen för hand till en smidig deg, ca 5 min. Låt jäsa på bakbord med duk över ca 25 min. Slå ut luften ur degen och arbeta ihop den smidig igen. Tillsätt mer mjöl om det behövs. Kavla ut till en lång rektangel ca 20 * 50 cm och ca 0,5 cm tjock. Bred på fyllningen och rulla ihop till en längd. Lägg över på smord ugnsplåt till en rund längd, fäst ihop ändarna med skarven nedåt. Grädda ca 40 – 45 min i 175 grader.

Fyllying :
100 gram soltorkade tomater i olja
1 msk kapris
1 riven vitlöksklyfta
1 förp. fetaost (50 g)

GÖR SÅHÄR :
Finhacka de soltorkade tomaterna, riv vitlöken och finhacka kaprisen. Blanda samma alltihopa med lite av olja från de soltorkade tomaterna. Bred på som fyllning och smula över fetaosten.


Ser det inte underbart gott ut?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0