Svamp plockning med Malin

Igår förmiddag kom Malin och hämta upp mig, hon var punktlig för en gångs skull ( inget illa Malin ;) ) Vi körde raka vägen mot Kimstad. "landet". Eller allra först åkte vi förvi Saras Bageri som ligger väldigt nära mig. Där köpte vi med oss lite gott. Sen åkte vi hem till Malin. På vägen ringde Malin till sin man och sa att han och hans kollega var välkommen hem till dem på förmiddags fika.

Det som bjöds att fika på var ekologiskt kaffe, te Rooibos Blåbår / Lingon  och läsk. Samt allt gott Malin hade köpt, Wienerbröd, Biskvier och Kardemummabullar. Hur gott som helst!! Syndigt värre. Jag hade köpt Sara Bernard som är en typ av biskvi men med chokladtryffel kräm i och en bulle med ett äpple i. Typisk mormors bulle, min mormor brukade köpa sådana förr.  Efter att vi smaskat i oss massa onyttiga saker var det dags att göra skogen och se om vi hade någon svamp lycka.

Vi svida om i lite mer oömma kläder, när vi kom fram till The Place sprayjade vi oss med ett myggmedel Malin hade och ett som jag hade, vi toppa det med ett myggstift. Under tidens gång så fyllde vi på sprayaningen, myggen älskar ju M2 mig biter de med förvisso men inte lika mycket som Majjsan.

Vi hinner inte gå långt  förrän Malin säger titta där, svamp. Jag kolla frenetiskt såg ingen jäkla svamp. Tror det var för jag leta efter en väldigt gulsvamp, en vi såg var nästan vit! Den första kantarellen var hittad. Ganska snart insåg jag att min och E's teknik hade varit helt fel. Man var tydligen tvungen att köra markläge när man leta svamp, inte gå läge. Jag och Emmelie Gick och kolla, och sa ingen svamp ingen svamp. Nu har jag lärt mig att man helst ska ligga på alla fyra om inte åtminstone sitta på huk, ha handen som en kratta eller ta en pinne. Då hittar man svamp!

Efter 3,5 h i skogen, åtskilliga myggbett senare så kände vi oss rätt färdiga med våran fångst. Det blev ca 8l kantareller, inte illa pinkat. Jag var jätte nöjd sist hitta vi ju bara 5st Kantareller så jag var nöjd med mina 3 liter som jag kanske hade hittat. Att rensa svamp tog en evighet med, nästan lika lång tid som att hitta den. Tråkigt värre.

Magen hade börjat låta och tyckte att det var hög tid för en bit mat. Så In i duschen för att fräscha upp sig och få bort allt myggmedel blandat med svett. Sen på med grillen och den eviga väntan på att grillen skulle bli färdig för att grillas. Sent men bättre sent än aldrig avnjöt vi en god måltid. Med grillat kött/kyckling, klyftpotatisar, bearnaisesås, sallad, bröd med tillbehör.Rosévin, läsk och trevligt sällskap!

Mysigt med tända ljus, man hörde kraftledningarnas ljud när det vart helt tyst. Det lixom knäpper lite, eller sprakar. Så kommer ju även tåget med jämna mellan rum, är man inte van om jag. Hoppar man till lite innan man vänjer sig. Men jag skulle ha tagit myggmedel för det måste ha varit från kvällen som jag fick fler myggbett, som kliar som fan nu.

Kvällens drink blev "Blondinbellas favo sommar drink" Fanta + Rosévin, inte helt fel faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0