Power walk i mörkret

Så här ser rundan i spåret ut ungefär.
En satellitbild från Google över stället, där man såg man tydligt vissa stigar, på bilden.Den röda linjen är Elljusspåret som är på 2,7km, den gula ska föreställa det dag spår som är på 5,2km.
Jag har hittills bara gått den röda slingan eftersom det är elljus spåret så är det bra spårat man kan inte klanta till sig och gå vilse. Igår kände jag att det var dags att testa ett nytt spå, det på 5 km, när jag började följa de gula markeringarna insåg jag rätt snart att jag nog aldrig hade gått där inte ens som liten. Det andra spåret har jag och min lille bror åkte mycket skidor i så det känner man igen.
Jag gick hemifrån vid 17:23, det var fortfarande ljust ute, men jag hade med mig en litet lyste ifal att, kan ju vara bra att ha. Sedan min snygga reflex väst som är standard just nu ( man vill ju inte bli misstagen för en älg, samt att man syns bättre i mörkret)
Det nya spåret var lite spännande att gå eftersom det var helt nytt, även om det var lite läskigt. Ibland såg man ju ingen gulmarkering på väldigt länge, och då kunde man bli lite tvekande. Detta spår var mycket lerigt, och mycket häst spår i det. Så jag kom fram till att jag behöver ett par andra skor, som klara detta leriga och kuperade spåret. Jag kör ju på sommar skor, det är lite kyligt och inte så bra i allt blött, det läcker ju in! Jag tänkte att jag nog skulle hinna innan det blev mörkt. Men det var nog lite väl optimistiskt tänkt, för det var skymning och lite små mörkt i skogen där det var som tätast. Slingan gick så man gjorde några stegringar som var rätt tuffa, men kul med ett spår där det händer saker. Kommer nog bli rätt bra att träna löpning där sedan.

Så här såg det nästan ut på min powerwalk
När jag var liten sa mamma alltid att man skulle lyssna efter bilarna, då man hör motorvägen rätt ofta. Så vet man i vilken riktning man ska gå i om man blir vilsen. Den tanken kom när det vart skymning och man skynda på för att hinna innan det blev mörkt. Så hädan efter kommer jag gå 5:an när det är garanterat ljust ute! För man får inte bli mörkrädd när man går så där, eller börja fantisera om alla djur som man kanske ska möta. Då är det garanterat kört!!
Med andra ord var jag rätt lättad när jag kom på elljus spåret igen, när det hade börjat skymma ordentligt. P.g.a mina syn fel så ser jag rätt dåligt när det blir mörkt, så det är lite påfrestande. Min lilla lampa fick jag användning för så jag kunde spana efter gula och röda markeringar. När jag såg klubbstugan så kändes det riktigt skönt, då såg man även att eljus stolparna lyste vid vägen.
Jag var snäll och tände elljus spåret i fall att det var någon mer stackare där ute som famla i mörkret, hade ju mött två kvinnor med hundar. Det lysser från en timme att man tänt det, mellan kl 16-22. Väl hemma igen var klockan 18:37. Så en timme och en kvart ungefär för mina 6 km.  Det var jag nöjd med, mina fötter var inte riktigt lika nöjda då de vill ha nya inlägg och ny skor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0