Skolavslutnings musik

Idag fick jag äran att närvara på en skolavslutning, det var många år sen jag sist var på min egna. Men det är något speciellt med sommaravslutningar, nerverna, förhoppningarna, stoltheten och sommar pirret. Man köper nya fina kläder enbart för skolavslutningen, som man stolt visar upp sig i inför sina nära och kära. Som sagt något utöver det extra. Det sjungs oftast många fina sommarlåtar med, här nedan är olika tolkningar av mina skolavslutnings favoriter :)
När jag var liten hade vi som tradition att vi samlades hemma hos min mormor och morfar efter skolavslutningen, alla på min mammas sida. Så det var hela tjocka släkten, med alla barnen. Traditionen höll sig i liv in i det sista till Lilla systers student nästan. Långbordet utomhus, maten var oftast grillat, potatissallad eller liknade. Som efterrätt blev det självklart jordgubbar med mjölk, och till kaffet åt vi ALLTID mazarin tårta med jordgubbar i gelé till från Åby Konditori oftast. Det är en tradition som jag saknar, men som man kanske får skaka liv i när vi kusiner har egna barn i skolåldern ;)
Vad mins du från din skolavslutning speciellt? Hade/ har ni några speciella traditioner?



Alexander Rybak - Visa vid vindens ängar


Barfotavisan - Mats Paulson



Ut i vår hage - av en kör


Idas Sommarvisa



~Den blomstertid nu kommer~



I denna ljuva sommartid (Psalm 200)


~Nu grönskar det i dalens famn~


Cornelis Vreeswijk * Sommarkort


Cornelis Vreeswijk - Turistens Klagan



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0