Halkan är gjord!!

Vi åkte i den svarta bilen

I fredags var det dags för halkan!!

I fredags var halkan bokad, så vid 07:15 var jag vid trafikskolan, jag är ju alltid i väldigt god tid.  Sedan vid 07:40 kom våran halkbane-instruktör Dick och hämtade upp oss. Oss lika med 4 st personer två killar och två tjejer som skulle göra halkan på Norrköpings Halkbana. Killarna körde först, och jag han få lite nerver spökandes i magen plus "åksjuka - delight", de var ju inte så fega på att trycka på gasen och tyckte nog det var jävligt roligt och snurra runt. Jag tyckte inte det var lika roligt, snarare rätt läskigt.
Del ett vara att köra i en kurva på vinter väglag, 70km/h på 3:ans växel. Jag snurra som bara den, och hitta en annan väg än den rätta att köra på. Av någon anledning kom jag helt av mig att manövrera bilen. Men vi körde några gånger och till slut fick jag till det någorlunda, sen skulle man köra på en rak sträcka och trycka på bromsen när man körde 70km/h på vinter väglag. Jag har ju aldrig varit riktigt bra på att att bromsa fort på kommando, så första gången blev det inte så bra. Men sen vart det bättre och godkänt!
Som sagt jag tyckte det var rätt skönt när det var över, när det var min tur att köra bakhjulsdrivet sa instruktören: - Hur är det? Du ser livrädd ut, jag kan se skräcken i dina ögon! Lugn det här kommer gå bra. Hur ska man se ut efter att  ha åkte med några vänder och snurrat som bara den?! Även  jag snurra som en idiot när man körde bakhjuls drivet. När det började ta slut var väl då det börja kännas någorlunda roligt.
Men målet att genomföra halkan har ju varit som ett mål på vägen, för då vet man att man snart är "klar". Eftersom min trafiklärare tycker att man ska var "nästan klar" när man gör halkan. Så nu kan jag av bocka ännu ett moment :)
Känner man att man vill bli en bättre bilförare under halka, så har de fortutbildningar även för privatpersoner, och grupper. Jag kan tänka mig att det kan vara en kul grej att göra på typ svensexa (innan man börja dricka) eller liknade.
Utbildningskontrollen (lilla uppkörningen) är även den bokad längre fram i juni

Mot körkort sommaren 2010!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0