Sköt ner istapp – mitt i stan

Bild från Aftonbladet

Artikel kopierad från Aftonbladet.se

”Vi kom inte åt den – och tog till en kreativ metod”

Istappen i centrala Norrköping var för stor.

Då tog Anticimex till en ny metod.

– Han som sköt har ju jägarexamen och det han skjuter på, det träffar han, säger Per Wernerson på Anticimex.

När Lennart S Svensson åkte bil genom centrala Norrköping i torsdags eftermiddag fick han se något han aldrig sett förut:

– Helt plötsligt upptäckte jag en man med gevär stå lutad mot en bil. Jag förstod nästan direkt att han sköt mot istapparna. Jag tänkte bara: Idiot, bland folk och bilar! Den där gatan är hårt trafikerad, säger han till Aftonbladet.

"Skyliftarna var slut"

Det visade sig var Anticimex som var ute på isröjaruppdrag. En särskilt svår istapp krävde specialbehandling – och företaget kallade in en jägare.

– Vi arbetar just nu med att hjälpa till att ta bort istapparna som finns i kvarteret, och det var en som satt där vi inte kunde komma åt. Då valde vi att använda en lite kreativ metod, säger Per Wernerson, platschef på Anticimex i Norrköping, till Norrköpings Tidningar.

I normala fall skulle Anticimex ha tagit hjälp av en skylift, men några sådana fanns inte att hyra, enligt Per Wernerson:

– Vi säkrade området åt båda håll, och sköt ned en istapp med luftgevär. Han som sköt har ju jägarexamen och det han skjuter på, det träffar han.

Jakten polisanmäls

Ingemar Sigsjö, kommissarie vid polisens rättsgrupp, är förvånad över tilltaget.

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Det kommer att bli att bli en anmälan och en utredning efter detta. Jag tycker det är märkligt att man använder den taktiken inom tätbebyggt område, säger han till Aftonbladet.

Brottet är inte rubricerat ännu.

– Vi vet inte säkert vilket vapen man har använt, det är lite avhängigt av det. Om det är brott mot ordningslagen eller brott mot lokala ordningsföreskrifter eller om det kan komma något annat.

 


 

Idag var denna artikel på Aftonbladets löp på internet upplagan. Såg den hos farmor tidning med  Norrköpings Tidning


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0