Kyckling á la Oscar med Ädelost sallad


Igår lagade jag Kyckling á la Oscar och Blandsallad med ädelost och Honungsvingrätt det smakade super gott. Tog totalt 1,5h att till laga. Vi åt det hemma hos Sara för hon har skaffat sig en liten Amstaff som heter Nellie

Kyckling á la Oscar
ugn 200 c  20min

4-6 st Kyckling filé
2-3msk smör
1 tsk salt
1krm svartpeppar

4dl Matlagningsgrädde
2dl Cream Fraich
4msk ädelost

Gör så här:

Gör vinägretten.
Sätt på ugnen på 200 grader.Skär den tinade kycklingfilén går bra om den är lite frusen med, i mindre delar så går det fortare. Jag delade mina på mitten och bräden, men de är smak sak går att ha hela med.

Bryn i dem i smör, salta och peppra. Gör under tiden såsen gärna i teflonkastrull. Häll i alla ingredienserna och koka upp. Låt sjuda några minuter.

Tips!

Gör dubbel sats sås, eller en extra halva.
Samt du behöver mer ädelost än vad receptet säger för att få ordentlig smak.
Ta gärna en ost med mycket smak.


Lägg den brynta kycklingen i en eldfast form, slå över såsen och ställ i i mitten av ugnen i ca 20 min.
Gör sedan salladen. Servera med ris till.


Du behöver:

Sallad
1 påse blandsallad
100 g ädelost, smulad
3 färska fikon eller eller 200 g blåa druvor
1 dl torkade aprikoser, hackade
1/2 dl valnötter
solrosskott för garnering

Honungsvinägrett
2 msk honungflytande
2 msk vit balsamvinäger
2 msk rapsolja
en nypa salt
Några drag färskmald svartpeppar

Gör så här:
Fördela alla ingredienserna på ett fat,
vispa vinägretten lätt,
smaka av med salt och peppar.

Häll vinägretten över salladen.

Tips!
Jag tog vindruvor, det funkade jätte bra.
Låt dina gäster själv droppa lite vinägrett på salladen
 eftersom det är lite av en smak sak,
med hur man vill ha det. Gärna en smakrik ädelost.

Smaklig måltid,
detta är ett recept som måste ätas för det är riktigt gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0