Vårt Livs största köp!!


Kristian har varit sugen på att flytta i säkert över ett år
, men jag har kännt att det har varit lite avlägset... Jag vill gärna bo utn för stan och då behövs körkort, så vi har sagt att vi ska vänta tills det närmar sig med körkortet. Så för några veckor sedan börja vi prata igen om det här med hus, att det tar lång tid så man kanske skulle börja kolla lite ändå. Det tar ju ändå til med en flytt.

Sagt och gjort jag började kolla lite på hemnet och hitta först ett objekt som verkade intressant så ringde om vising på det huset men då var det redan sålt. Kollade runt lite till och tänkte att jag kanske skulle försöka vara lite mer open mind över vart man ska bo. Jag vill gärna mot Kolmårdes hållet eftersom jag är uppvuxen där när jag var liten så när man åker ditt ut känns det som att komma hem!

Så jag hitta 5 st objekt som verkade intressanta: Syrénvägen 10, Östra Husby Flugsätter 1 , Gamla Stockholmsvägen 503, Svejdevägen 15, och Gruvmätarvägen 5

Alla husen hade sin charm, Svejdeägen kändes som mycket hus för pengarna då det var 11rum!! Men så stort behöver inte vi, Kristian tyckte även att Östra Husby kändes lite åt "fel håll". Gruvmätar vägen 5 var ett väldigt fint hus, men det låt för långt bort tyckte vi då det låg i Vånga ca 7mil från stan. Men det gällde juatt tänka stort och uta för den fyrkantiga lådan! Så två sålades bort rätt fort. Detta var i prisklassen  1 - 1,8 miljoner i utgångspris. Kvar hade vi Syrérenvägen, Östra Husby och G:a Stockholmsvägen 503. Vi satte upp oss för visingar. ( Detta är alltså för ca 1-2 v sedan)

På Syrénvägen skulle det var vising den 6/4 både jag och K var upptagna så vi maila mäklaren om det fanns någon mer tid, så han skulle återkomma. G:a Stockholmsvägen var det visning den 8/4, jag fundera lite på hur jag skulle göra För K var upptagen av jobb och träning så han kunde inte följa med. Så jag sms:ade Kusin Katarina om hon kunde och var intresserad av att följa med mig. Det var hon! Östra Husby var det vising på lördagen 11/4, så det kändes bra att kolla på ett hus innan så man visste lite hur det skulle fungera.

Torsdagen kom, jag gick ner till Sambyhov för att ta bussen till Strömsfors- Kolmården, kusin skulle hämta upp mig. Jag är ju ALLTID ute i god tid, men jag kom på en förtidig buss än vad som var tänkt så jag kom nästan 45min förtidigt än vad kusin och jag hade kommit fram till. Ingen fara jag satte mig i busskuren och läste Magazin Fitness tills dess att min kusin kom. Dåligt med batteri hade jag med så inte vågade jag gå någonstans, annars var lilla syster hemma som bor i faggorna.
Kusin kom och spänd åkte vi till huset, vi fick åka några varv för vi var ju lite tidiga, sen kändes det lite osäkert för vi såg ingen "Till Salu" skylt. Samt att vi såg inga andra spekulanter. Men sen såg vi mäklaren sticka ut huvudet ur dörren, så vi steg in och kollade runt. Huset hade inte känns så speciellt när man såg det på nätet. Men bilderna där hade inte gjort huset riktigt rättvist. Vi fick en rundvandring med mäklaren Annika från Mäklarhuset, säljaren  var med hemma men höll sig lite skymundan. Ju mer vi gick runt och jag och min kusin börja kolla lite för oss själva kändes det här huset väldigt bra, hemtrevligt, varm känsla. Jag börja små fantisera lite hur man skulle kunna förändra med färg, väg(ar) på olika ställen. Jag kunde föreställa mig "våran" familj där!!

En timme gick väldigt fort, så efteråt var jag helt över speedad och svårt att fokusera. Tror jag messade med min lilla syster hela vägen in till stan. Prata med Kristian om att jag vill att han skulle följa med dagen efter för att se vad han tyckte. För jag gillade det massor!! Så vi bokade in en ny tid till dagen efter med mäklaren ( 9/4).

Vi hade ärenden ner till Kusin så vi var där innan vi skulle kolla på huset, mäklaren blev lite sen så allt drog ut på tiden och Krisitan hade nikotin brist eftersom han självklart hade glömt snuset hemma! Inget bra läge, då han blir sur och vresig!! Men när vi väl var och kolla på huset var det borta, med det dåliga humöret som tur var. Vi fick en ny rund tur av mäklaren, av huset som är 1 1/2 plans hus på 155kvm stort. Två badrum och toaletter, en med badkar en med dusch. Badkar är ett måste för Kristian!! Han gillade de öppna stora ytorna, huset har två stora sovrum och två stora sällskapsrum, men man kan med hjälpa av att sätta in lite vägar igen få ända upp till 7 rum om man så vill.

Kristian gillade huset lika mycket som jag och vi fråga mäklaren lite hur det går till vid budgivning och ev inflyttning. Vad vi kunde gissa oss fram så var det 2-3 familjer till som var intresserade av huset, men vi var de ända som inte hade något att sälja. Säljaren var med och vissa oss runt utomhus, garage och gäststugan. Mycket trevlig man.


Banken
Vi hade varit i kontakt med våran bank redan måndagen denna vecka för att få reda på hur man söker lånelöfte och mer info om bolån. De hade hänvisat till deras hemsida, men vi redde inte ut det. Alldeles för krångligt då vi ville låna upp för hela summan mer eller mindre. Så tisdagen ringde vi ovetandes båda två till banken för tid med en riktigt person. båda fick vi till svar att de skulle ringa upp. Tisdag gick och onsdag kom inget hade hänt, så vi ringde igen för att berätta att vi var lite besvikna. De antecknade om att vi vill ha kontakt och skrev in att de skulle ringa oss igen. Torsdag kväll 19:30 hade Kristian haft ett missat nummer från Dolt Nr. Tänkte väl inte så mycket mer på det. Ringde till banken IGEN på Torsdagen för att se varför de aldrig ringer upp oss. Då fick Kristian till svar att en bankman hade ringt honom igår kväll halv åtta! Men att de skulle lägga in ytligare en gång att ta kontakt med oss.

Telefonen ringde inte på fredagen heller, så något missnöjda var vi allt. På måndag (12/4) vid runt 15:30 tiden ringer det en kvinna från våran bank och säger att hon ser att vi vill ha kontakt. Tar uppgifter till lånelöftet, och säger att de ska höra av sig så snart de räknat ut och tagit kreditupplysning på oss. Telefonen är tyst, vi börjar bli lite trötta på det här med att vänta hela tiden. Onsdag förmiddag ringer det en kvinna och säger att hon ska ringa upp innan lunch ang lånelöftet, tydligen hade K redan ringt till henne under fm. Någon gång efter tio hade hon ringt till Kristian och sagt att vi fått lånelöfte på det vi hade begärt vilket var 2 mkr.

Våran mäklare Annika och hennes assistent Marie från Mäklarhuset

Mäklaren
Krisitan ringde till mäklaren och sa att vi hade fått lånelöfte, jag ringde till mäklarn för att fråga hur många som fortfrande var intresserade. Mäklaren Annika skulle ringa till Krisitan på kvällen, sen kväll. Det var ett evigt väntade på det ena än det andra. Vid 21:15 ca ringde Krisitan och sa at mäklaren hade ringt. Jag fråga vad hon sa...

Säljaren vill sälja till oss, för att vi verkade bra/trevliga och inte hade någon egendom att sälja så då skulle det gå lite fortare. Så säljaren hade lagt på ca 55tkr på utgångspriset 1,595mkr. Och om det kändes okey för oss så fick vi köpa huset. Självklart var det okey för oss!!! =) Så man blev ju väldigt chockad och överraskad på kvällen!


Det slutgiltiga!
På fredagden skulle besiktningen och köpet genomföras. Jag kunde först inte vara med så vi fick hem fullmakt på torsdags kvällen som vi fyllde i med Madde och Kricka som vittnen. På fredagsförmiddagen ringde Krisitan och berätta att de hade upptäckt att det kommit in vatten i krypgrunden :( Så att besiktningen gick inte att genomföras mer efter det, suck! Detta var ju inte vad vi hade tänkt oss precis, inte säljaren heller som höll på att för hjärtsnörp. Men Krisitan diskutera med mäklare, säljare och besiktningsman om hur detta skulle lösas... Säljaren skulle omedelbart göra något åt fukten, så han kontakde ett företag. Mäklaren skrev in i kontraktet att säljare skulle åtgärda felet  och installera en avfuktare (där vi betalade 15tkr och säljaren resterande. Avfuktare låg ca på 40tkr den ska ju sitta "livet ut")

Jag tog komp från jobbet från 14 tiden så jag kunde följa med till mäklaren och skriva på kontraktet. Så från halv tre till halv sex satt vi hos mäklaren och gick igenom köpekontraktet, samt lite småsaker runt om. Mäklaren bjöd på bakelser ;) men man kände sig rätt mär i huvudet efter de där tre timmarna. Men det kändes väldigt roligt och spännande att bli husägare. Så på måndag ska vi till banken för att lägga upp bolån. Allt har gått väldigt fort på en vecka han vi kolla på ett hus som vi förälskade oss i, som sedan blev vårt en vecka senare på dagen!!

Augusti månad blir det troligtvis inflytt, säljaren vill ev flytta tidigare. Så vi får se hur det  blir, många inblanadade så de ska funka för alla. Det är vi, säljare, de som säljare har köpt sin nya bostad av, och den familjen som ska flytta samtidigt. De sista ska ha en hyreslägenhet så därför tar ledet slut där.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0