Knuts Frestelse


Knuts är något jag har ätit sen jag var liten, det har varit min lille brors favorit rätt. Jag har ätit det så pass att jag tröttna på det. Men så när vi var hos pappa och Gerdi Bränntorp för några helger sen hade faromor gjort det. Och gud så gott det äregntligen!! Himla enkelt är det med. Och nej det är inte typ samma sak som Moussaka ända likheten är väl att det är köttfärs. Hur många portioner det blir är lite berode på hur storbit man tar...

Här är min farmors recept på Knuts,                                                          200grader, 40 -60 min Port 4-8

Du behöver:

400g Köttfärs
2-3st gul lök
10-12 st "stora" vinter potatisar ex. Bintje, King Edward dylk
Smör/margarin till fräsning och smörjning
3dl Vispgrädde
5msk Soja (Mrs Cheng´s Mushroom Soy)
4tsk Senap (gärna med mycket smak)
salt och peppar



Gör så här:

Skala och skiva den gula löken, bryn den. Ska ej ha färg bara bli mjuk. Lägg över i en annan skål.

Bryn köttfärsen i samma stekpanna som innan så du får smak från löken, salta och peppra.

Skala potatisen och skär i tunna skivor (har du en matberedare så är det perfekt, då spara man tid) Tips! Lägg potatisen i vatten så den inte blir brun/går och ful

Smöra en rätt stor ungsfastform, ordentligt (inget snål för då blir et ett helvete när du ska diska.)
Lägg sedan de tunnpotatis skivorna omlott, över hela botten. Hur tjockt lagger väljer an själv men inte för tjockt.

Sedan lägger man den frästa löken ovanför, efter det kommer den brynta köttfärsen.

Vispa ihop gärdde, soja och senap. Smaka av, personligen föredara jag när det smakar mycket senap och soja. Så då kan man få ha i lite mer än vad som står i receptet. Tips! Ta gärna två olika senap för en annan smak, t.ex. en söt och en stark.

Häll sedan gräddblandningen över hela gratängen.

Avsluta med ett potatis täck, på samma sätt som du gjorde i början. Tunna skivor omlott.

Långt ner / mitten fals i ugnen 200grader. Tills potatisen blivit mjuk ca 40-60 min.

Låt svalna något, servera sedan med sallad och lingon, smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0