Kanelbullsens dag



Idag är det Kanelbullsens dag

Så igår passa jag på att göra lite kanelbullar. Här är resultatet.

Totaltid 2 tim Baktid 5–8 min
Kanelbullar
INGREDIENSer 
60 st                                 

1 paket (50g) jäst för söta degar
5 dl fingervarm mjölk, 37°C
150 g rumsvarmt margarin eller 
1 ½ dl flytande
1 dl strösocker eller 
vit sirap
1 tsk salt
1–2 tsk stött eller 
mald kardemumma
14 dl vetemjöl special

fyllning
200 g rumsvarmt smör
1 ½ dl strösocker
4 msk mald kanel

pensling
ägg
pärlsocker


tillbehör
ev pappersformar
enkla Steg-för-Steg
1 Lös upp jästen i lite av mjölken i en stor bunke. Häll i resten av mjölken. Tillsätt margarin i bitar, socker, salt, karde­mumma och det mesta av mjölet.

2 Arbeta degen kraftigt tills den är blank och smidig. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min på en rums­varm och dragfri plats.

3 Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt. Dela degen i två bitar och forma till stora bullar. Låt bullarna vila någon minut innan du kavlar ut dem. Rör under tiden ihop fyll­ningen till en smidig smet.

4 Kavla degen med lätta tag till två rek­tanglar, ca 60x25 cm, med så raka kanter som möjligt. Lyft degen emel­lan­åt och mjöla under­till så att degen inte fastnar.

5 Bred på fyllningen. Rulla ihop från lång­sidan, inte för hårt. Skär varje rulle 
i ca 30 bitar. Ställ bitarna med snittytan uppåt 
i pappersformar eller direkt på en bakpappersklädd plåt. Täck bullarna med bak­duk och låt dem jäsa 
ca 30 min. Värm ugnen till 250°C.

6 Tryck försiktigt på en bulle. Om degen snabbt höjer sig är den färdigjäst. Pensla dem med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen 
5–8 minuter. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0