Söndagsmiddag

Söndags bjudning! Var det som stod på dagordningen, jag gillar verkligen att bjuda på middag. Där av ser jag framemot när man bor större så att man kan bjuda hem flera stycken. Att sitta i vårat körk är rätt trångt, även om man är 4-5 personer. Så i framtiden vill jag ha ett matsalsbord för 8 personer åtminstone!!

Idag så blev det Portergryta, och Kladdkaka som efterrätt. Våra gäster var Kristians mamma, och hans syster plus hennes dotter.

Det tar lång tid att göra porterstek, jag anväder grytbitar så därför ändra jag namnet lite. Har hittat recpet från recept.se

Tid: 2 timmar varav 15 min arbete 
Hur många personer? 8 - 10

Du behöver:

1,25 - 1,5 kg benfritt nötkött (t.ex. fransyska eller rostbiff) (Grytbitar funkar fin fint med, då tar det inte lika långtid)
1 flaska 33 cl porter (en öl sort som oftast finnas i vanliga mataffärer) ( huvudsaken är att det är ett mörkt öl, om du inte hittar porter, själv tar jag gunisse ibland)
½ - 1 dl outspädd svartvinbärssaft
3/4 dl äkta soya
7 torkade enbär
7 hela svartpepparkorn

2 tsk timjan
2 gula lökar (som du skivar)
3 köttbuljongtärningar eller motsvarande flytande buljong, ca 4,5 msk ( jag brukar ta Touch of Taste Kantarellfond i stället)

SÅS
7 dl silat kokspad (själv tar ajg allt kokspad som finns, det är ju det som är det goda)
2,5 - 5 dl Visp / matlagningsgrädde

en klick smör
Maizena eller egen redning på vetemjöl
(vill man ha en mindre gräddig sås tar man i mer vatten istället, och mindre grädde)

Gör så här:

Ta fram en gryta som köttbiten ligger trångt i.

Blanda ihop kokspadet i grytan. Häll i porter, svartvinbärssaft, soya, svartpepparkorn och timjan. Skär löken i skivor och ha i dem samt köttbuljongtärningarna i spadet.

Koka upp spadet och lägg i köttbiten. Låt sedan sjuda under lock på svag värme ca 1 ½ timme. Vänd under tiden på köttbiten ca 3 ggr eftersom den inte blir helt täckt av kokspadet. (kör man på grytbitar är det bara att röra om lite då och då)

Köttet ska kännas mört när det är färdigt. Prova med en sticka eller stick in en köttermometer till köttbitens mittpunkt. Termometern ska visa 75 grader när det är klart. ( Med grytbittar slipper man tempa, perfekt! När köttet känns mört med gaffeln är det klart. Ränkam ed 1,5h minst på spisen)

Tag grytan från värmen och låt köttet ligga kvar i spadet ca 20 minuter.

Skär köttet i tunna jämna skivor och lägg upp på serveringsfat.

Gör såsen, Vispa ihop spad (som är avsillat), grädde, vatten,  och idealmjöl/redning i en kastrull. Koka upp under omrörning. Sänk värmen och låt koka 1-2 minuter.

Sen är det bara att servera och njuta, vi hade haricorts, svartvinbärsgelé och potatis till. Mumsigt värre!!!



Desserten jag kör med ett recpet jag hittat på näte för länge sen som kallad för " Kickis brownie sundae" men att jag gör det en en pajform eller likande, så det blir som kladdkaka. Det går inte att misslyckas med detta recept, då har du garnterat glömt den i ugnen för länge!

150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vanillinsocker

2 ägg
2 dl mjöl

Gör så här:

Smält smöret i en tvåliters kastrull, tag av från värmen.
Tillsätt socker, kakao och vanillin.
Rör i ett ägg i taget.
Tillsätt mjölet sist.

 Bred ut i smord form med löstagbar kant. Grädda nederst i ugnen, 175 grader, i max 20 min. Kakan ska vara "lös" i mitten. Låt kallna och ställ sedan i kylen minst en timme. Den ska serveras kall och blir godast om den tas fram ca 20 min före servering, så den blir lite geggig men ändå är kylig. Servera med glass, gärdde eller vad du tycker passar!

Mitt tips är att göra en Jordgubbssås till samt servera med glass eller grädde, då har du fått en härlig och enkel dessert.

Hur gör man Jorddgubbsås?

Du behöver:
1/2 liter jordgubbar (frysta funkar perfekt)
1/2 dl strösocker
1 msk pressad citronsaft


Kör du med frysta jordgubbar, micra eller låt tina i kyl innan. Lägg jordgubbarna i ett högt kärl med sockret. Mixa såsen fluffig med stavmixer. Smaka av med citronsaft. Såsen går bra att värma, om man vill ha den lite ljumen.

Kommentarer
Postat av: Emmelie Bronner

Hej! Du måste ju bjuda mig på porterstek någon gång med! Vill smaka!!

2009-03-15 @ 21:40:28
Postat av: Anonym

Det gör jag så gärna, för det är super gott!

2009-03-16 @ 19:03:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0