Svampplockning och Skrattfnatt


Dagens bild!! Så skön, kolla in mina ögon!

Oj oj här ligger man efter med uppdateringarna! Men jag ska försöka åtgärda det hela. Hehe. Idag har jag och Mali haft en svamp letar dag. Vi testa med att åka ut till Kolmården för att göra ett nytt försök där på "mammas ställe" . Vi hitta en kantarell, enligt svampexperten Malin så var nog det där stället jätte bra för flera år sedan innan det var igenväxt. Jag fråga mamma idag om det brukade växa massor med gräs där då sa hon nej, så det har nog hunnit hända rätt mycket i skogen på så där 30år? Kanske får överväga att fundera lite över hennes gammal minnen ändå.


På väg upp från bäckravinen

Men Malin fångade tre grodor, som var rätt söta, lite läskiga är ju groder men ändå. ( Nu kom jag o tänka på "Grodan" Vs Grodis, Malin berätta något roligt som vi har garvat och funderat över, det får vara lite hemligt så länge men "kär intim del har många namn" )


När jag var liten " bada" jag i bäckar, jag och kusin gjord batik med blåbär och grilla korv.
Vi trodde vi var ensamma, men hennes mamma hade alltid ett vakande öga




Fröken svart, Står stadigt på en sten

Vi gick ner vid bäcken och tog lite kort, alltid kul att leka med Malin. Perfekt när man får va hur löjlig och töntig som helst, skrattfnatt brukar det bli. Efter misslyckad svampjakt så åkte vi till favorit badet Guldvagnen. Vi var helt ensamma men klocka var 09:30 så vi kände inte för att bada. Utan satt och njöt av utsikten fika, och tog flum kort på oss. Vi fick värsta "garv attacken" så jag trodde mina skrattmuskler skulle låsa sig. Vi hade satt oss med ryggen mot sjön, vi är lika klumpiga båda två så det hade inte varit hel omöjligt att vi plumsade i men det gjorde vi inte som tur var.



Perfekt bad ställe om man gillar när det är lite folk



Ego foto time



Lite sjöutsikt i bakgrunden.



Första och ända svampen i Trollskogen

Efter den misslyckad Kolmårds skogen drog vi till Norsholms trakten i stället. Där var svamp lyckan något bättre. Men svampen vill ha regn, vilket den kommer få i veckan. För de få svampar som fanns var jätte torra. Vi hade tappat stinget för att leta svamp så vi gick inte alls länge. Utan åkte till Norsholms slussen i stället för att äta lite lunch.

Kalla pannkakor och mosade jordgubbar, perfekt lunch när man är ute på vift. Vi åt äpple i skogen det kändes som "frukt stund med dagis" Hehe. Bron han öppnas två gånger till slussen, lite häftigt att se. På nära håll i Söderköping brukar man ju sitta långt bort i bilkön. Det kom en rätt stor båt, typ turist båt och gled förbi.

Toa pause hos Malin sen blev det Morängen vid halv två fram till eftermiddagen. Jag upptäckte vid lunchen att jag nog fått min herpes fan, inget medel hade man med sig. Så det ska jag lägga i väskan ifall det händer igen. Bajsigt värre, så blev ju att ringa och beklaga sig hos Pappa. För det är fan inget roligt ska ni veta, det sticker/kliar och så ser det äckligt ut. Jag var i kontakt med Vårdcentralen i vintras om det här för då kom det hela tiden det han bara läka så var det dags gen. Så imorgon har jag en tid hos doktorn får en titt på det hela. Jag fick inte röra det men jag var tvungen att lägga på lite Alsol Gel för det klia som bara den.  Får se vad de säger men det sprider sig ju skjut fort.Från tre blåser till mängder. Jag har tagit kort på det för att se om det ökar massor under natten.


Att vara eller icke vara det är frågan?

Åter till dagen. Vi testa att ligga vid Hopp berget, men jag vågade inte hoppa. Malin vill nog hoppa men ska helst inte hoppa för hon har problemas med the ears. Men det fanns en badstege så den använde vi oss av, Malin hade med ekologisk tvål som vi tvätta av oss lite med. En dag i skogen gör att man blir svettig.
 


Bältet är på så klart!! I baksättet eller skuffen satt Malins man...



Malin har en skåpbil så baksättet är under skattat. Glaning i bur ;)


Sen la vi oss i gärset och slö och lapa sol, innan jag fick skjus av Malin hem .Ticke Tack för det!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0