Vårdcentralen, extra svenska kurs kanske?

Idag hade jag tid hos Vårdcentralen för min herpes på hakan. Vilken besvikelse!!!! Som vanligt får man sitta och vänta lite 15 minuter extra, nu är min VC en där de även tar emot akuta fall men det såg inte ut som det var så mycket akut. Den jag fick som läkare gick fram och tillbaka. ( Jag anser att man utövar lite makt, när man låter någon vänta. Vissar att man har postion till att göra det så därför gör man det, så irriterande)

Det kom en kvinna och fråga efter Mö, jag gissa att det var mig hon sökte och presenterade mig som My. Men jag fick hetta Mö hela tiden ändå. Läkaren såg ut att ha asiatiskt härkomst. Svenskan var väl knappast den bästa. Så det blev mycket "ursäkta", och " Vad menar du".

Hon fråga om jag hade herpes i munnen eller genitalt, men nej jag har den enbart på hakan Hon kolla mig i halsen och munnen och tyckte det såg bra ut. Sen började de en diskussion som var svårförståd. Det fanns tydligen ett annat läkemedel som var mycket billigre än det jag anväder ( Zoveráx kör jag med)  nu minns jag inte vilket medel hon prata om en vicktavir, eller något cevir. Ja, det är tyvärr så att allt blir väldigt krånligt när man inte förstår varndra. Hon tyckte inte min hepres var så farlig efter som den sitter på ett " bra" stället, och inte stör. Samt icke infekterat.

Hon fråga om jag tyckte att Herpesen var ett problem?! Eh, ja! Så förklarade ajg att ja jag tycker det eftersom jag arbetar med människor, och skyddar hakan så ingen annan ska komma i kontakt med det. Men framför allt det ser ofrecht ut, man känner sig ofräch med det. Hon kände lite på hakan och halsen och konstaterade att jag var svullen. Frågade om ajg var förkyld, mitt svar Nej, men jag kanske håller på att bli? Grejen är den att det svullnar alltid upp i ansiktet när ag får detta samt körtlarna vid halsen närmst såret.

Hon förklara att hon kunde skriva ut någon annan salva men då var det ingen förmån, då sa jag ursäkta. Ingen förmån, men jag kan skriva ut. Kände att det var ingen idé att fråga igen. Så här efteråt när jag fått reflektera på det hela så inser jag att hon nog menade att det inte skulle gå påhögkostnads kort, men vad spelar det  för någon roll.

Jag vill egntligen ha tabletter, jag frågade efter det men nej jag var inte en kandidat för det eftersom det inte var så mycket och zoverax krämen hjälper. Vet med mig att jag nog lätt lite otrevlig, men jag fatta inte och kände mig inte rätt behandlad. Om jag skulle få det igen och "ofta" då skulle jag höra av mig igen så skulle vi ta en ny diskussion.

Då var jag tvugnen att fårga vad "ofta" menas, eftersom det som är ofta för mig behöver ju inte innerbära ofta för henne. Mycket riktigt så försökte hon förklara att ofta kan vara en gång i månaden två gånger. Eller att man alltid får det vid förkyling eller av vinden, (vindn lätt rätt skumt, så hon måste ha menat att det bara kommer utan orsak.). Då säger jag än en gång att detta är ofta för mig just nu, när det hittils har kommit 4ggr på ett år. Normalt sätt kommer dt 0-1 ggr per år. Men vi förstod nog inte varndra och jag fick försöka accpetera att det var dött lop. 150 kr åt skogen, hon kolla inte ens på hakan jag som fick order av att inte lägga på något för de vill se hur sotrt det blev. Tack för den!

Mötet började lida mot sitt slut, hon märkte att jag inte var nöjd och till viss del upprörd. (Jag var sjukt frustrerad så gråtten satt i halsen. Nu förstår jag hur Emmelie kan känna sig) När vi skule säga hej då så vill hon försöka övertyga sig om att ajg var en nöjd patient som gick där ifrån. Så hon frågar är det bra så? Är du nöjd så... Då ska ni även veta att hon under samtalet frågat mig "Vad tycker du själv"? När vi pratat om en annan mer effektiv kräm än zoverárz samt tabletter. Jag häävda hela tiden att ajg gärna tar tabletter om det försvinner, men om hon annser att det är bättre för mig att köra på med krämen får jag ju ta det. Menar hon är läkare hon ska väl veta?!

Så står vi där och jag säger Nej jag är faktiskt inte nöjd, jag hade nog tänkt mig något annat. Hennes svar : Men om du vill jag kan skriva ut ett recept? Mitt svar: Nej men du sa ju att krämen var bättre så jag får väl ta den, Doktorn : Okey du är nöjd då? Nej inte direkt. Doktorn Men jag kan skriva ut recept om du blir nöjd då? Det är inga problem.
Suck är vad jag tänker. Hon vill verkligen att jag skulle gå där ifrån nöjd, och insåg väl att så inte var fallet. Saknade Doktor Granberg kan jag säga. Han brukar ajg och K få annars. Jäkla semster tider.

Än en gång så säger jag att nej men du har ju sagt att krämen var mer lämplig så jag får väl ta den, och höra av mig igen om det kommer tillbaka eller inte hjälper. Jag vill ju inte ha något "plåster på sårt - recept", så jag förösker var lite övertygad om att jag är lite mera nöjd. Men det lyste nog igen rätt braatt det itne var så. Hon säger lova att du hör av dig, så ska vi se vad vikan göra då. Så man får väl gladiligen terra VC varje gång man får herpes, för ingenting.

Jag var så sur och irriterad på den där läkaren så jag höll på att börja stor lippa. Jag tycker att om man ska var läkare eller något liknade, då krävs GOD svenska. Menar inget illa med det, men jag vill bli förståd och även känna att jag har förstått den andras resonemang. Det blir så onödigt många missförstånd när det är spårksvårigheter.

Arg som ett bi gick jag och svalde och svalde, och förösktte ta långa djupaandetag. Till stan för att köpa mig en till tub Zoveráx. Jag hadekanske inte räknat medatt de skulle göra så mycket eftersom jag vet att det är ett virus som är återkommande. en jag hade nog hoppats på en kräm som skulle var mer effektiv. Kristian är ju den stridslystne avoss så han tyckte att jag skulle ringa igen och säga att jag vart missnöjd med läkaren eftersom vi inte förstod varndra. Men jag känner att det kommer inte ge något.

Frå se hur det blir efter den här svängen om det lugnar ner sig eller om mer mera. Man kan ju alltid testa privata vården med innan man ger upp hoppet. Jag har fått tableter från pappa och Gerd me jag vågar lixom int ta dem, tänk om det skulle blomma ut och bli dö jobbigt. Så ska man gå till VC och förklara att man tagit en medicin mot herpes som kommer från Thailand... nja jag vet inte det jag. Känns lite osäkert.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0