Helgen i text och bild

I veckan har det varit Augstifesten här i Norrköping, ons- lörd så har det varit fyverkiri SM i samband med festivalen. Det är mysigt att kolla på, jag föröskte att ta kort på torsdagen men de blev så där... Man måste nog ha en systemkamera för att få mer klara och tydliga bilder. Men kamera har en "fyrverkeri" inställning, men då måsteman nästan ha staiv för att bilden ska bli bra den är jätte känslig om man är lite darrig på handen. Men jag fick lite bilder vart fall.  För oss är det egntligen bara att gå rakt över gården och över en parkering så är vi id bron där man ser fyrverkirerna, men fast det är så pass nära så har vi inte gått och kollat varje dag ändå. Vi gick två av fyra.



Vi har även sätt en hel del film under helgen så klart, det är ju vårat nöje!! " st Wallander filmer och "Män som hatar kvinnor av Stig Larrsons bok. Den sista filmen var bäst, den var otroligt bra samtidigt somden var rätt hemsk. Var lite orolig att jag skulle få mardrömmar men det gick bra inga hemska drömmar efter filmen.


Lördags gick vi en sväng på marknaden, jag shoppa en nyckelring, strumpor och remar. Vi gick upp för gatan och sen nedför sen hem, inget långvarigt med andra ord. Jag hade hoppats på att Langos ståndet skulel ha varit öppet för det vill jag testa, fick smaka av store bror för många år sen och tyckte det var gott. Men har aldrig bilvit av att jag har testat igen efter det. Men det ståndet var nog mest öppet på kvällen för det var stängt när vi gick där vid tolv tiden.

Jag har för mig att det var mycket merstånd när man var yngre, men jag kanske har fel. Som Kristian brukar säga allt såg ju mycket större och mer ut närman var liten efter som man inte var så stor ( läs lång). Men jag har bestämt för mig att det var stånd på Saltängsgatan med förr? Har jag fått det helt om bakfoten eller? Någon annan som kommer ihåg? En annan teori är att det låg på Saltängsgatan, och inte på Nya Rådstugegatan som det gjordt i år och några år tidigare. För jag har även för mig att det har varit stånd på Fleminggatan också, och att det var Karuseller vid Nya Rådstugegatan, som nu är vid Rådhuste och vid Söder Tull som vanligt. Jag kanske är hlet ute och cyklar men jag tycker att det var mer knalla förr än nu. Det är väl särkert en rätt tuffmaknad.

Såg att de hade börjat sälja vattenpipor på marknaden det harajg inte sätt förrut, då tänker man direkt på Jejje. She loves that, och nej för er som inte vet så är det smaksatt tobak inget haschebrasche. (Finns särkert de som kör sånt med men inte Jejje) Det är faktiskt rätt gott att röka vattenpippa fter maten det stillar sötsuget det är ju lie nikotin i men inte lika mycket som i cigarretter.



Bilder från Lena & Håkans sommarstuga, de har sjöutsikt!

Aja, efter vi hade varit på marknaden så åkte vi ut mot pappas och Gerds nya inköp. Sommarstugan! Den låg mitt i skogen bland andra sommarstugor, min faster och hennes man har en stuga på samma väg. Men de har haft sin i särkert 10- 15 år vid det här laget så de har ju hunnit göra i ordning mycket på tomt och i stugan. Vi stanna och fika hos Lena & Håkan, farmor var med på plats. Efter lite gott fika så gick vi över till pappa och Gerd för att inspektera. Stugan är från 70 -talet så det är väldigt mörka färger. Mörk moss grön, något slags trä på väggarna. Och så klart mycket färgat glas för att göra det ännu mer murrigt. Färgat glas är ju fint men det släpper inte in så mycket ljus tyvärr. Stugan var rätt stor 3 rum och kök, samt vatten toa plus dusch. Det var ett året runt boede. Perfekt!! Fanns mycket möjligheter och mycket att göra, men Rom byggdes ju inte eller på en dag.






Vi blev kvar hos pappa och Gerd resten av dagen,  då vi hjälpte till med att flytta saker, rensa, städa. Så åt vi Knutssons frestelse sen på sena eftermiddagen. Jag undrar varför det är mycket roligare att städa hos andra än sig själv? Man kanske ska låsas att man är hos någon annan hemma med så kanske det går bättre. Det kommer bli jätte fint när det blir klart, hur mysigt är det inte att åka ut ditt i vinter elda i braskaminen, spela massa familjespel och dricka te! Hög mysfaktor!

När vi kom hem så blev det film kväll, vi såg på Män som hatar kvinnor, riktigt bra film. Rekomnderas om man är lite tålig med att se otäcka saker som övergrep och våld. Man kan ju alltid blunda!


Söndag blev det sovmorgon. Vi kom i säng särkert vid halv  ett halv två dagen innan för filmen var tog sin tid. Så vi vaknade upp 10:15!! Känns jus om hela dagen går så himla fort när man vaknar så sent. K skulle hämta sin mamma vid 11 tiden, så det blev brucnh i stället för frukost. Vi äter sällan bröd här hemma längre, så gissa om det var gott med bake off, med marmelad och ost! Det var ljuvligt, något man egentligen skulle kunna göra oftare på söndagar.

När vi lämnat av Kristians mamma åkte vi ut mot Maxi för att köpa trisslotter och en blomma på blomsterlandet. För vid tre skulle vi vara på föddelsedags fika hos kusin Carloline i Brunneby. De hyr en renoverad hergård hur fint som helst, dröm boende! Efter mycket velande hitta jag en blomma, jag hade sätt en jätte fin höstbukett på stan först som ajg hade velat ha men nu vart det något annat.

Sen hem platta håret, vet inte varför jag kom på den ideén men det går ju hufsat fort nu när man har kort hår. Sminka sig,  göra sig lite vackare. Plig plong, så kom mamma. Så vi tog den blå pärlan mot Brunneby, K är rätt fixerad av att åka efter GPS jag hade glömt bort att fixa fram adress så det var bara att ringa 118100, jag hade vägbeskrivnig men den dög inte åt K. Men det sluta med att vi åkte efter den ändå för GPS hitta inte adressen. Lite onödigt tjafs uppståd så klart! Han är ju en envis jäkel.

Men vi kom fram redan en halv timme innan av satt tid, resten av släkten kom 45 minuter senare. Så vi han göra huse syn och gårds syn. Det ligger bra bara 15-20 minuter från stan, men ändå ligger det på landet. Sådant gillar jag. Det var så härligt väder så vi fika ute. Åh vilket fika bord, Caroline är bra på det där med att baka och ha mycket gott att bjuda på. Det fanns allt möjligt, kakor, mjuk kaka, bullar och så klart tårta och te!!  En trevlig eftermiddag helt enkelt.

Det var väl våran helg mer eller mindre :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0