Halvars Glass!





Ulf Lundell - Jag går på promenad


Du kanske säjer: "Norrköping,
det är en jävla stad"
då har du aldrig gått på stadens södra promenad
Jag går på promenaden
jag dansar fram rentav
Jag går på promenaden
seglar fram på soligt hav

Jag börjar vid bensinstation
en dag då allt känns kass
Snart kommer jag till Halvars kiosk
där köper jag en glass

Och går på promenaden
och slickar på min strut
Jag går på promenaden
och väntar på att det ska ringa ut

Och runt sådär omkring en
femton och tjufem
då kommer alla tjejer ut
från pluggen och går hem
Jag går på promenaden
Jag dansar fram och ler
och jag blir på lemonaden
av alla tjejer som jag ser

 Vid nya bibblan står Louise
 med allt sitt blonda lurv
 Jag tar'na under armen
och bjuder på en kurv
 Vi går på promenaden
och tuggar varsin vurst
och springer ner till badet
och ser vem som kan komma först

I bastun är det hett som fan
i poolen finns Louise
Och när vi badat säjer hon:
"Du är en reko kis"
 Och vi går på promenaden
med tre flaskor röd bourgogne
Vi går på promenaden
och rådhusklockan slår ding-dong

Nånstans på promenaden
minst fyra trappor upp
där ligger snart Louise och jag
och läser en Pin Up
Och ner för promenaden
kommer natten i mörk skrud
och Louise öppnar bladen
på blomman hon fått av Gud

Jag älskar min Louise
och hon älskar mig såklart
och när morgonen har kommit
tar vi hissen ner rätt snart
 och går på promenaden
och gnabbas litegrann
Vi går på promenaden
Louise och jag går hand i hand



bild från google

Idag blev det första glassen på Halvars Glass kisok, för mig är det vår.  Eftersom de öppnar ju först när solen börjat komma och det börjat bli lite varmare. Det var jätte gott och helt otroligt typ ingen kö. Oftast är det ju rätt lång kö, läste att de skulle visst öppna en kisok vid Bråviken med i Kolmården. Kan man ju testa den när man är ute och gilder. Fast jag tror man får mer glass Vid Sandvikens Glasbar, samma sorts glass som Halvars kör med Sia glass.

 
Vilket fall som helst gott var det vart fall!!




Fakta om Halvars glasskiosk.

Kiosken är uppkallad efter dess grundare Halvar Andersson.
 I mitten av 1930-talet började Halvar sälja sin egentillverkade glass i Södra Promenaden. Under 1940-talet byggdes en liten ståkur där glassförsäljningen fortsatte.

Halvars glasstillverkning skedde till en början i stadsdelen Kneippen. Senare flyttade tillverkningen till Klingsberg, varifrån han körde glassen med flakmoped till kiosken. I början av 1960-talet byggdes kiosken om till en fast anläggning och någon gång i skiftet mellan 1960 och 1970-talet slutade Halvar med egen glasstillverkning.

Inriktningen var nu enbart försäljning. 1994 sålde grundarfamiljen sin kiosk till Niclas och Pernilla Pettersson som sedan dess driver kiosken.

Kuriosa: Halvars är också omsjunget i Ulf Lundells låt "Promenaden". Ulf var en flitig gäst hos Halvars i början av 70-talet, då han bodde i Norrköping.
Kiosken kallades förr även för "Solskenskiosken", då den bara hade öppet vid vackert väder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0