Fars dag

Idag så är det ju Fars dag, inget jag brukar "fira" men det är ju trots allt rätt trevligt när man väl kommer ihåg och av sätter tid för det. Så i stället för att köpa blommer, slipsar, kalsonger och dylk, så var vi på Media Markt, så pappa kommer få present kort där i från. Trior han uppskattar det bättre än en slips, han gillar ju lixom inte ens det!! Hade tänkt ta med mig bullar från igår, men kände inte riktigt för att fika på bullar. Det har vi gjort på fm när vi var hos K's mamma. Så jag gjorde min kladkaka i stället, den går ju alltid hem. Så har jag grädde hemma som jag tar med samt lite frysta jordgubbar som jag mixar till en slätt smet, som man ringlar över. Blir som en lite desser :)



Mitt recept på kladkaka

150 g smör
3 dl socker
 1 dl kakao
 2 tsk vanillinsocker
 2 ägg
 2 dl mjöl


 Smält smöret i en tvåliters kastrull, tag av från värmen. Tillsätt socker, kakao och vanillin. Rör i ett ägg i taget. Tillsätt mjölet sist. Bred ut i smord form med löstagbar kant. (Går även att göra i ungsfast form) Grädda nederst i ugnen, 175 grader, i max 20 min. Kakan ska vara "lös" i mitten. Låt kallna och ställ sedan i kylen minst en timme. Den ska serveras kall och blir godast om den tas fram ca 20 min före servering, så den blir lite geggig men ändå är kylig. Servera med gärdde, glass och bär. Eller ät den som den är :) Rekomnderar starkt detta receotet, ni som har smakat min kladdkaka vet vad jag pratar om!

Hitta receptet på http://www.filippashus.com/kickis.html för många många år sedan...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0