Kreolsk gryta

Kreolsk gryta är min pappas speciallre, men det är inte så svårt att göra själv heller. Jag brukar anväda mig av detta recept som grund, fins ju rätt många om man googlar. Så nu ska jag gå till stan för att köpa det som saknas.

Ingredienser för 4 personer
500 g fläskfilé
1 st grovhackad gul lök
3 msk margarin
120 g chorizokorvar
2.25 tsk vetemjöl
2.5 dl matlagningsgrädde
1.5 msk Touch of Taste Viltfond med Kantarell
1 dl vatten
1 dl syltlök utan spad
15 st svarta oliver utan kärnor
2 msk Bostongurka
1 st strimlad röd paprika
3.75 ml salt
0.75 krm nymalen svartpeppar


Gör så här
                                                                                                                                   Tillagningstid: 30 minuter

 Putsa fläskfilén och skär den i ca 1 cm stora skivor. Mjukfräs löken i hälften av margarinet i en gryta. Skiva korven i 0,5 cm stora skivor och låt fräsa med mot slutet. Strö över vetemjöl, rör om. Häll på matlagningsgrädde, viltfond med kantarell och vatten. Låt blandningen koka upp under omrörning.Stek fläskfiléskivorna i resten av margarinet på medelstark värme i stekpanna. Lägg i köttet, syltlök, oliver, paprika och bostongurka i grytan. Koka upp och låt småkoka under lock ca 10 min. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt ris eller pasta och sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0